بصير احمد دولت آبادى

474

شناسنامه افغانستان ( فارسى )

روسها كه طراح اصلى كودتا بودند ، به‌خاطر پنهان ماندن همكارى خود با كودتاگران ، چهار روز بعد رژيم كابل را به رسميت شناختند ، درحالىكه كودتاى داوود را در همان روز اول به رسميّت شناخته بودند . زيربناى حكومت كودتاى 7 ثور با خون خانوادهء سلطنتى و استخوان سربازان گارد رياست جمهورى داوود خان ريخته و استوار شد و اين اولين‌بارى بود كه در طول حكمروايى افغانها ، خانوادهء سلطنتى به هنگام تعويض قدرت و حكومت ، به شكل آشكار و برهنه قتل عام مىشدند . داوود خان شاهد كشته شدن 29 تن از اعضاى خانواده خود به دست تربيت‌شوندگان مكتب و كيش خود بود ، درصورتىكه دو و نيم قرن تمام ، تغيير حكومت و تعويض قدرت براساس طرح سازش درون‌خانوادگى - كه زنان نقش فعالى در آن داشتند - صورت مىگرفت و حرمسراها از هرگونه آسيبى در امان بودند . اين قاعده از آغاز قدرت‌گيرى احمد خان و حفظ حرمسراى نادر افشار تا ختم دورهء سلطنت محمدزاييها ( فرستادن خانوادهء ظاهر خان به روم ) در جامعه حاكم بود و حتى حبيب اللّه سقازاده نيز اين قاعده را مراعات كرد و خانواده‌هاى محمدزايى را بدون كوچك‌ترين لطمهء حيثيتى ، باقى گذاشت . امّا عملكرد كودتاگران نشان داد كه تغييراتى بنيادى در حاكميت و حكومت افغانستان به وجود آمده است . هرچند تركيب كابينه فرق چندانى با گذشته‌ها نيافت و صرف چند نفر غير پشتون چپى در جمع چپيهاى پشتون مشاهده مىشدند ، از نگاه خانواده‌گى قدرت از كف محمدزاييها بيرون رفته به اقوام گوناگون رسيده بود . اعضاى كابينهء حكومت كودتا 1 - رئيس جمهور : نور محمد تره‌كى